среда, 8 февраля 2017 г.

Розвиваємо соціальну активність дітей і підлітків в бібліотеці
Як виховувати читацький інтерес в бібліотеці, залучаючи до художньо-творчої(а саме літературно-мистецької ) діяльності дітей і підлітків, та розвиваючи у них соціальну активність? Сьогодні ми хочемо поділитися досвідом. І показати виховне значення бібліотек у справі формування соціальної активності дітей і підлітків на прикладі роботи читацького клубу «Джерельце».


Проблеми побудови демократичного суспільства, знаходяться в центрі уваги вчених, а ми виконуємо соц. замовлення суспільства у формуванні активних громадян. Поняття активність (від латинського «aktivus») означає дію, вчинок. У педагогічному словнику соціальна активність визначена як діяльне ставлення людини до життя суспільства, в якому вона виступає як носій або руйнівник норм і ідеалів суспільства. За радянських часів великою популярністю користувалася методика КТД  І.П. Іванова - (колективна творча справа) - в основі якої лежить суспільно значуща творча діяльність, що представляє участь підлітків у суспільному житті на місцевому рівні, залучення їх в корисні справи, в ході яких вони можуть побачити позитивний результат своїх дій. Є різні форми активності: культурна, творча, комунікаційна... Група «просунутих» підлітків характеризується творчою та комунікативною активністю. Для сучасних підлітків актуальними є інтернет-активність. Ними використовується Інтернет щодня. Найбільшу вагу мають соц.мережі. Цей ресурс оптимально задовольняє потреби підлітків у спілкуванні,у пошуку нових знайомств , у обміні інформацією. Підлітки люблять висловлювати свою думку, позицію, свою індивідуальність через соц.мережі. Ми врахували це, створюючи блог бібліотеки. Потім помітили: як тільки культурно-активна діяльність в читацькому клубі перетворюється на рутину, інтерес до справи у підлітків зникає, а відвідуваність засідань клубу знижується. У дітей і підлітків активність відрізняється. Підлітки охоче йдуть розважатися в боулінг,  їм навіть в голову не приходить, що можна щось інше придумати, окрім як з'їсти те, що їм батьки оплатять. Часто класні керівники нарікають, що сучасна шкільна молодь «ні на що не здатна: ні собі свято організувати, ні театральну постановку зробити». Хто був присутній на наших постановках, навіть не повірить, що спочатку дві або три постановки клубу «Джерельце» просто провалилися, тому що ніхто не приходив на репетиції.  Бібліотекарі самі складали сценарій, зробили  костюми, клеїли декорації, намагалася щось організовувати, але все так і «здохло» за браком ентузіазму у перших учасників. Повірте, є сьогодні серед бібліотекарів люди, які готові тягнути таку організаційну та культурно-масову роботу  і за гроші, і на голому ентузіазмі. Діти, може, щось і робили б, якби хоч комусь це було потрібно : організовувати цю діяльність. До самоорганізації сьогодні багато підлітків не здатні, точніше не підготовлені. Та бібліотекарі не відступили: розробили ще один сценарій, запросили нових читців. Діти отримали заслужені оплески.

 На ранок прийшли просити роль. А ми запропонували організувати читацький клуб і роботу проводити в системі. Зараз в наших постановках можуть брати участь всі бажаючі. Можна брати участь  в якості актора і суфлера, і робітника сцени, і освітлювача, і звукорежисера, будувати декорації, бути менеджером, помічником режисера. Кістяк учасників складають члени клубу «Джерельце». До групи «театральної технології» вони беруть всіх бажаючих, а на ролі - за результатами проб. «Пробами» вважаються так звані «виразні читки», що проводяться на кожному занятті клубу.

Великих постановок, з якими виходять на сцену клубу або школи, за рік поставлять дві-три, а маленьких-  готують іноді по дві-три на тиждень. Це одноактні п'єски, матеріал для яких підбирають  діти з улюблених книг з використанням Інтернету. Деякі батьки наших підлітків іноді дорікають їм за активність, вважаючи, що через це вони приділяють менше часу навчанню. Буває нерозуміння недовіра і з боку вчителів. Спроба знайти рішення проблеми була зроблена в ході індивідуальних зустрічей і бесід з батьками наших активістів. Під час таких бесід ми їх переконуємо в тому, що коли суспільство складається з одинаків з егоїстичними інтересамі, жити в світі  неприємно. Всі батьки хочуть, щоб діти були успішними і мали таких же успішних друзів. Щоб друг вашої дитини не матюкам в підворітті навчив, а розповів про цікавий гурток, про цікаву прочитану книгу. Ми готові об'єднати навколо нашої цікавої і потрібної справи дорослих. Незважаючи на певні проблеми, соціально-активна діяльність юних акторів є привабливою для наших читачів-дорослих. Що об'єднує наших дітей-активістів? Вони розуміють, що займатися цією справою в «Джерельці» вигідно для майбутньої професії. Відвідування клубу є добровільним. Не можна примусити  дітей займатися тим, що їм не цікаво. Клубна діяльність є усвідомленою і передбачає відповідальність у поведінці перед друзями. Всі члени групи беруть активну участь в реалізації бібліотечних проектів, у волонтерській діяльності, в організації клубних заходів. Але при цьому треба дотримуватися умов свободи дитячої творчості. Робота в клубі будується тільки з урахуванням інтересів дітей і передбачає розвиток їх ініціативи. Якщо інтерес до запланованого заходу зник, ми моментально вносимо зміни в план роботи. Головна мета бібліотекарів- допомогти дітям впевнено увійти в громадянське суспільство, сформувати у них прагнення до постійного пошуку і вдосконалення, створювати умови для творчості .Наскільки їм це цікаво, і чи отримують вони задоволення від виконаної справи? Задіяно все: творчі здібності, організаторські навички, вміння спілкуватися і т д. Діти отримують перший великий досвід самостійності, власної справи - не іграшкової, а спеціально придуманої  для їх розвитку. Навички  самоорганізації, які вже у них є (а про це свідчать оплески  глядачів), будуть корисними нашим юним друзям у дорослому житті.

Комментариев нет:

Отправить комментарий